U novije vrijeme komunikacionim procesom se bave stručnjaci iz mnogih oblasti. Jedan novinar i jedan inžinjer zainteresirani su za različite aspekte komunikacionog procesa, pa često ljudima izgleda da su informacije kojima se bave novinar i inžinjer sasvim različite. Zato je potrebno naglasiti da je koncept komunikacionog procesa (pa i pojam informacije) jedinstven, samo su različiti nivoi sa kojih se ovaj proces posmatra.
U teoriji informacija definirana su tri nivoa posmatranja komunikacionog procesa, mada ni među njima nema oštre granice. To su:
a) tehnički nivo,
b) semantički nivo,
c) efektivni nivo,
a) Tehnički nivo, kao što i samo ime kaže, bavi se određenim tehničkim aspektima prenosa informacija komunikacionim kanalom. Naime, ovdje se razmatra tačnost prenosa poruke od informacionog izvora do prijemnika. Kada se jedna poruka formulira, pitanje je kako će ona biti u koderu pretvorena u niz signala, kako će se prenijeti kanalom veze i da li će biti smetnji? Konačno, kada dođe do prijemnika, kako će se niz signala u dekoderu ponovo pretvoriti u poruku? Ovaj nivo najviše je razrađen u teoriji informacija, a najviše zaslugom Shannona, koji je dao jednu zaokruženu matematsku interpretaciju ovog nivoa.
b) Semantički nivo razmatra da li prenesena poruka ima ili nema određeno značenje za prijemnik. Dok se na tehničkom nivou poruke "AABC" i "KREDA JE BIJELA" isto tretiraju, odnosno najbitnije je da se one pravilno prenesu do prijemnika, dotle semantički nivo razlikuje karakter ovih poruka:
"AABC" - nema nikakvo značenje, bar sa stanovišta prijemnika koji očekuje poruku na bosanskom jeziku;
"KREDA JE BIJELA" - ima određeno značenje za prijemnik.
c) Efektivni nivo razmatra primanje informacija i njihov značaj pri donošenju određenih odluka. Ovaj nivo ispituje kako neka informacija može da doprinese da prijemnik donese određenu odluku koju bez te informacije nije mogao donijeti. Dvije poruke: "KREDA JE BIJELA" i "ČAS JE ZAVRŠEN", koje na tehničkom i semantičkom nivou imaju isti efekt, na efektivnom nivou imaju različitu interpretaciju:
"KREDA JE BIJELA" - to je poruka koja sa stanovišta efektinog nivoa nema svoju vrijednost, korisnost, jer ne doprinosi donošenju nikakve odluke. Ukoliko je ućenik prijemnik ove poruke, odgovroiće: "Bijela je, pa šta?" ili: "To svako zna". Znači, ova poruka ga neće potaći ni na kakvu akciju.
"ČAS JE ZAVRŠEN" - ovo je poruka koja učeniku kao prijemniku u procesu komuniciranja govori mnogo više. Na osnovu nje on donosi odluku da spremi svoje stvari, izađe iz učionice itd. Potrebno je naglasiti da i ova poruka za određene prijemnike nema vrijednosti, što pokazuje da je efektivna vrijednost informacija različita, u zavisnosti od prijemnika.
Nema komentara:
Objavi komentar